Ahad, 24 Jun 2012

Skema Jawaban Soalan Percubaan Kesusasteraan Melayu


SKEMA PEMARKAHAN
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011
KESUSASTERAAN MELAYU (2215)


Bahagian Satu   [40 markah]

No
Jawapan
Markah
1
a)       Seloka Pak Pandir      
1

b)      Anafora,         Asalkan kaya        - baris ke 2, 3,4 dan 5                                
                        Asalkan berkilat
                        Asalkan buntat
            Responsi, pengulangan tengah baris                                                             
             Itulah
             Itulah
 Inversi,  menyesal diri sendiri          
1

1

1
2
-          Sultan Abdullah menduduki mahligai kepunyaan Puteri Saadung bersama-sama isteri barunya.    
-          Sultan Abdullah tidak setia kerana sanggup berkahwin dengan perempuan lain
2

2
3
Landak – putih dan hitam
Peranannya, mengawal Tuan Puteri Pelinggam Cahaya                          
Singa yang besar -
Peranannya, membawa Raden Kesuma Ningrat dan Raden Kesuma Wati naik ke atas gunung Meraksa Dewa.
Merbah putih,
                  mengiringi Raden Kesuma Ningrat dan melaporkan perkara yang 
                  berlaku terhadapnya kepada singa dan landak
Merpati putih – bersarang di telinga naga
                 Peranannya, menyimpan telur yang digunakan untuk mengubati penyakit
                 Raja Indera Kemala
1

1



1


1
4
Metafora –                                           bunga damai  
Personafikasi –                                    merayap mesiu
Hiperbola/ personafikasi         -           Meratah rakus jiwa manusia
2
2
2
5
-          Berani  - berjaya menghapuskan musuh
-          Tidak mudah berputus asa – Tetap bertahan daripada serangan Feringgi dengan berundur ke Kuala Muar dan membina kota di sana.

2

2
6
i)        Masyarakat yang berilmu pengetahuan dan mempunyai kepakaran dalam  pelbagai bidang.
     ii)    Masyarakat yang mementingkan keuntungan diri
     iii)   Masyarakat yang menegakkan kebenaran.

2

2
2
7
a)      Gelung petak sawah Jusuh telah terpongkah
            dan disyaki akibat perbuatan Berahim memandangkan petak sawahnya

            digenangi air sedangkan petak sawah Jusoh kering kontang.
b)      Jusoh ingin membalas dendam terhadap perbuatan Berahim, dia mengambil lading
            Isterinya cuba menghalang dengan mencadangkan agar Jusoh menuang cuka
            getah ke atas kerbau Berahim
1
1


1

1

8
a)          Lamin
    Kepada Rosli
b)          Projek penternakan burung ruak-ruak di kampung mereka
1
1
2
9
-          Ponteng sekolah
-          Melepak dengan budak-budak jahat
-          Cubaan merogol Ruhaiza
-          Memeras ugut
-          Mengedarkan ubat batuk
1
1
1
1
1
(Mak: 4)
10
a)    Rumah Pak Amat
b)    simpang jalan untuk ke sekolah
c)    pondok buruk di Kampung Sri Nibung
d)    Wisma Sri Nibung
1
1
1
1

Bahagian Dua
[60 markah]

No Soalan
Jawapan
Markah
1
a)      Pantun Empat Kerat – Budi
b)      – mempunyai empat baris serangkap
   Dua baris pembayang, dua baris maksud
   Setiap baris mempunyai 4 hingga 5 perkataan
   Mempunyai 9 hingga 11 suku kata
   Rima akhir abab
   Mempunyai 3 rangkap
c)      Metafora – junjungan kasih
Repitisi – saya, baris pertama dan ketiga pada rangkap 3, selasih baris 1 dan 2, pada rangkap 1
d)     Pemarkahan secara impresion
2
1
1
1
1
1
1
2
2

8
Jum: 20
2
a)
i.                    Masyarakat feudal – Raja Abdullah mewakili golongan raja
      Manakala Encik Siti mewakili golongan rakyat
ii.      Masyarakat yang setia – Puteri Sadung setia kepada suaminya dan berjanji akan pulang.
iii.    Masyarakat yang memiliki kuasa sakti – Puteri Sa’dung mampu mengenakan jampi sehingga Raja Siam dijangkiti kayap
iv.    Masyarakat penyayang – dayang-dayang berusaha menghidupkan kembali Puteri Sa’dung berdasarkan wasiat yang ditinggalkan oleh Puteri Sa’dung
v.      Masyarakat zalim – Raja Siam sanggup mengugut untuk menyerang kerajaan Raja Abdullah jika Puteri Sa’dung tidak diserahkan kepadanya.

b) Dua sebab
    i.     Raja Siam ingin memiliki Puteri Sa’dung yang terkenal dengan kejelitaannya
   ii.     Puteri Sa’dung mengghaibkan Kota Jelasin untuk menyembunyikan negeri,
           malangnya dapat diketahui oleh Tuk Ca

c)      -    Boleh mengenakan jampi serapah sehingga Raja Siam ditumbuhi kayap
-          Boleh dihidupkan kembali menggunakan air mawar di dalam jembul
-          Boleh mengghaibkan Kota Jelasin berserta sekalian isi negeri

2

2

2

2

2




2
2


2
2
2
Jum : 20
3
a)                Patriotik
Rakyat di negara ini patut mencintai bahasanya sendiri iaitu Bahasa Melayu dan tidak meminggirkan bahasa ini.
Sedih/ hiba
Kerana masih ramai anak bangsa yang meminggirkan bahasa Kebangsaan
b)         Anafora – Merdeka
            Metafora – penjara anak-anakmu
            Sinkof – ku, mu
            Repitisi – Merdeka pada setiap baris pertama
c)         Harapan – Kita kembali memartabatkan Bahasa Melayu
                             - Tidak meminggirkan bahasa Melayu
                            -  Rakyat bersatu mendaulatkan bahasa Melayu
                             - Rakyat berbangga bertutur dalam bahasa Melayu
     
2


2

2
2
2
2
2
2
2
2
Jum : 20
4
a) Persoalan Drama (dua sahaja)
i.  Penderitaan hidup akibat peperangan - contoh
ii. Peranan kerajaan dalam urusan pentadbiran - contoh
iii.Perhubungan kekeluargaan yang erat - contoh

b.         Latar Masyarakat (4 sahaja)
i.                    Masyarakat Melayu zaman moden
ii.                  Masyarakat yang mementingkan perbezaan darjat
iii.                Masyarakat yang berpegang kuat kepada ajaran agama
iv.                Masyarakat bertanggungjawab
v.                  Masyarakat penyayang

c.         Nilai Murni (4 sahaja)
i.                    Penyayang
ii.                  Bertanggungjawab
iii.                Tabah
iv.                Rajin/ gigih
v.                  Sanggup berkorban demi mencapai cita-cita


2

2


2
2
2
2
2

2
2
2
2
2
2
Jum: 20
5
Teknik Plot
i.                              Imbas kembali – lelaki tua mengimbas kembali ketika dia menjumpai Sumi di
      Kawasan sampah
ii.               Monolog – Lelaki tua menyoal sendirian ketika mengimbau nasibnya, ‘merdeka’ – ms 95
iii.                          Dialog – antara lelaki tua dengan pihak pemaju yang dianggap sebagai
      Makhluk asing.
iv.        Saspens – kawasan tempat tinggal lelaki tua dirobohkan oleh Buldozer
iv.                            Imbas muka. Sumi memesan agar dia balik cepat kerana takut. Petanda awal
yang menunjukkan sesuatu yang buruk berlaku. (ms 99)

Pengajaran
1.       Hendaklah bersimpati dengan mereka yang kurang bernasib baik – contoh
2.      Janganlah melakukan sesuatu mengikut hawa nafsu sahaja - contoh
3.      Janganlah bertindak kejam dengan membuang bayi yang baru lahir – contoh
4.      Hendaklah bertanggungjawab terhadap sesama makhluk – contoh
5.      Kita hendaklah berusaha sedaya upaya mencari rezeki yang halal - contoh

2

2

2

2

2


2
2
2
2
2
Jum: 20
6
a.       Konflik Anuariza – Syarifah Farisha ingin menaruh hati kepadanya sedangkan emaknya sendiri dilamar oleh Syed Muzafar iaitu ayah Syarifah Farisha
       Konflik Soleha – Nek Siah ingin menjadikan dia sebagai menantu
       Konflik Syed Fariz – enggan menerima kematian ibunya dan terpaksa tinggal di
       kampung
       Konflik Syed Mustafa – anaknya liar sedangkan dia sibuk dengan kerjanya

b.                Rumah Syed Mustafa – kenduri doa selamat
Bilik Disiplin – Nek Siah berjumpa guru disiplin
Rumah Soleha – Anuariza dibesarkan dengan kasih sayang oleh Soleha
Rumah Haji Lokman – Anuariza berjumpa Syarifah Farisha yang lari dari rumah
Hutan – Anuariza mencari buah kabung dan menjerat burung ruak-ruak
Taman Fantasi – Anuariza menanam anggur
Pejabat Kadi Daerah – Solehah berkahwin dengan Syed Mustafa                                                                                  

2
2
2
2
2
2
(Mak: 8)
2
2
2
2
2
2
2
2
(Mak: 12)
7
a)      Berusaha mengambil peperiksaan walaupun serba kekurangan
Berusaha mengerjakan sawah padi dengan bantuan kerbau
Berusaha mendapatkan kembali tanah yang dijual oleh ibunya
Menjual lukisan sambil belajar untuk mendapatkan wang
Memajukan Wisma Seri Nibung sebagai Pusat Pelancongan Desa

b)      Kegigihan – Jalil gigih mengusahakan sawah sendirian
Tolong-menolong – Latifah menolong Jalil merawat luka
Bersemangat tinggi – Jalil meneruskan pelajaran untuk mengubah nasibnya
Tidak mudah lupa diri – kembali ke kampung dan berbakti kepada masyarakat
Kerajinan- Jalil rajin belajar sehingga cemerlang dalam STPM
Pengorbanan – Jalil berkorban masa dan tenaga demi masa depannya

2
2
2
2
2
(Mak: 10)
                                                                                   


Disediakan oleh : Pn. Noraini Mohd Yasin
SMK Cheras Jaya













3 ulasan:

  1. assalamualaikum...boleh tak konsikan bahan2 untuk pengajaran kesusasteraan melayu spm...saya bru mngjr subjek ini dan bukan opsyen...emel saya say_nor83@yahoo.com

    BalasPadam
  2. Assalam cikgu, mana soalan nya? TQ

    BalasPadam
  3. Walaikumsalam, Meena klik Halaman Utama, soalan tertera di situ.Maaf tak pandai mengurus bahan-bahan agar nampak tersusun dan mudah dicari.

    BalasPadam